Jaki powinien być dobry podręcznik do chemii dla szkół ponadpodstawowych?

Chemia wydaje się być jednym z najtrudniejszych i najmniej lubianych szkolnych przedmiotów. Uczniowie, którzy nie rozszerzają tego przedmiotu, również muszą się z nim mierzyć. By nauka była łatwiejsza, warto sięgnąć po przejrzyste podręczniki.


Jakie cechy ma dobry podręcznik z chemii?

To, w jakim stopniu uczniowie przyswoją wiedzę, jest w dużej mierze zależne od sposobu prowadzenia przedmiotu. Nauczyciele odgrywają najważniejszą rolę w procesie nauki, a pomocne zarówno dla nich, jak i dla uczniów, mogą okazać się dobrze napisane podręczniki. Do książki zawsze można wrócić już po skończeniu zajęć, by powtórzyć materiał lub lepiej zrozumieć to, co sprawiało trudności w czasie lekcji. Podręcznik musi być napisany prostym językiem, by uczniowie, dla których chemia nie jest przedmiotem wiodącym, przyswajali materiał bez problemu. Każdy dział powinien kończyć się powtórzeniem zawierającym podsumowanie najważniejszych informacji i przykładowe zadania, jakie mogą pojawić się na sprawdzianie. To też dobra metoda powtórki przed maturą z chemii dla uczniów, którzy do niej przystępują.  W zrozumieniu tematu pomogą dobrze opisane doświadczenia i eksperymenty. W treść rozdziałów powinny zostać wplecione zadania sprawdzające na bieżąco poziom przyswojenia wiedzy. Wszystkie te elementy zawiera m.in. podręcznik “To jest chemia 1”. Jego treść rozszerza informacje zdobyte przez młodzież w szkole podstawowej. Eksperymenty znajdujące się w nim są szczegółowo opisane, mają wyróżnione informacje i wnioski. Podręcznik pomaga w zrozumieniu metod rozwiązywania zadań i kształci umiejętności obliczeniowe.

Tematy poruszane na chemii w szkole ponadpodstawowej

Uczniowie szkół średnich w trakcie edukacji zdobywają wiedzę na temat budowy atomów i metody odczytywania układu okresowego pierwiastków. Przyswajają również informacje dotyczące systematyki związków nieorganicznych. Chemia dla szkół ponadpodstawowych obejmuje tematy z zakresu stechiometrii, reakcji utleniania i redukcji, podstaw elektrochemii oraz metod powstawania roztworów. Podręczniki przekazują wiedzę o reakcjach chemicznych zachodzących w roztworach wodnych, o efektach energetycznych i szybkościach reakcji chemicznych.

Podsumowanie

Uczniowie szkół ponadpodstawowych muszą zmierzyć się z chemią, nawet jeśli nie jest ona dla nich przedmiotem wiodącym. Uważne słuchanie nauczyciela pomaga w nauce, lecz czasami konieczne jest samodzielne sięgnięcie po podręcznik. Powinien on być napisany prostym językiem i posiadać podsumowanie na końcu każdego działu.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.